Pierniczki

Kilka słów o pierniczkach których używamy

W naszym klubie używamy aktualnie pierniczków Bridgemate Pro. Są to pierniczki starego typu, mające dwurzędowy wyświetlacz.
W trakcie turnieju pierniczki przesyłają drogą radiową dane do serwera który podłączony jest do komputera.
Na komputerze zainstalowane są dwa programy:
  • Program który pobiera dane z serwera pierniczków
  • Program liczący który zawiera listę zawodników oraz oblicza wyniki - to właśnie z tego programu widzicie wyniki na stronie internetowej
Aktualnie mamy 6 prawidłowo działających pierniczków czyli możemy grać z pierniczkami na 6 stołach. Dwa pierniczki mają niestety niesprawny moduł łączności z serwerem.

Pierwsze kroki z pierniczkiem

Pierniczek składa się z dwurzędowego wyświetlacza oraz klawiatury
Klawiatura składa się z 25 klawiszy. Warto zapamiętać że klawisze JQKA oraz 10 pełnią podwójną funkcje. Wyjaśnione zostanie to w tabeli poniżej.


Klawisze

Wyjaśnienie

1 do 9, 10

Klawisze używane do wprowadzania numerów np. numerów rozdań, kontraktów, wyników, wistów. Przycisk 10 oznacza 0 przy wpisywaniu kontraktów, wyników etc. Natomiast oznacza 10 przy wpisywaniu wistu.

NT

Przyciski te pomagają określić rodzaj kontraktu (NT oznacza kontrakt BEZ ATU). Używane są również przy wpisywaniu wistu.

+, -

Służą do wpisywania nadróbek lub niedoróbek wyniku. Na przykład kontrakt z nadróbką 2 lew zapisujemy +2. Klawisze te współdzielą miejsce na klawiaturze z klawiszami J i Q. Patrz prawy dolny róg tych klawiszy.

=

Wpisujemy gdy kontrakt został wygrany co do lewy. Klawisz ten dzieli miejsce na klawiaturze z klawiszem A, patrz prawy dolny róg.

J, Q, K, A

Użyj tych klawiszy przy wpisywaniu wistu: J - walet, Q - dama, K - król, A - As. Na przykład wist walet kier to J

X, XX

Oznaczają kontrę i rekontrę.

N/S, E/W

Rozgrywający. Jeśli rozgrywającym został S wtedy wciskamy klawisz N/S dwa razy, jeśli N wystarczy wcisnąć raz. Analogicznie dla E/W.

PASS

Wciskamy w przypadku zaznaczenia kontraktu jako pass. Klawisz ten dzieli miejsce na klawiaturze z klawiszem K, patrz prawy dolny róg.

CANCEL

Wciskamy jeśli chcemy poprawić ostatnio wpisaną wartość lub wycofać polecenie.

OK

Potwierdzenie wpisu.


Glosariusz

Poniżej przedstawiam definicję pojęć używanych w języku angielskim w pierniczkach oraz ich tłumaczenie na ludzki język:

Pojęcie

Opis

ROUND

Numer rundy

BOARD

Numer rozdania

CONTR

Kontrakt

LEAD

Wist

RESULT

Wynik

North, South, East, West

Północ (N), Południe (S), Wschód (E), Zachód (W)




Włączanie/wyłączanie pierniczka

Pierniczki nie mają opcji automatycznego włączania i wyłączania. Jeśli chcesz włączyć pierniczek naciśnij przycisk OK. Pierniczek sam wyłączy się po 20 sekundach bezczynności. Żadne dane nie zostaną utracone jeśli pierniczek sam się wyłączy. Czas automatycznego wyłączenia możemy zmienić w zakresie 5-60 sekund. Jednak domyślne 20 sekund wydaje się rozsądnym interwalem.

Typowa rozgrywka z użyciem pierniczków

Zaczynając rozgrywkę pierniczki są już wstępnie skonfigurowane czyli wpisane mają numery stołów do których są przypisane, rundy, numery par oraz numery rozdań które mają być rozgrywane.

Pierwszym ekranem przy rozpoczęciu rundy jest ekran startowy rundy który wygląda np. tak:

ROUND 3, 10-12
NS: 1    EW: 7

Pierwszy wiersz tego ekranu oznacza, że będzie rozgrywana runda 3, rozdania od 10 do 12. Drugi wiersz natomiast oznajmia że na kierunku NS gra para 1 natomiast na kierunku EW gra para 7. 
Niestety nasze pierniczki są dosyć stare i po skończonej rundzie nie informują na które stoły mają się udać gracze, dlatego musimy się posiłkować kartkami z rozpisanymi rundami oraz parami grającymi na w danej rundzie.

Jeśli jesteśmy gotowi i chcemy przystąpić do gry należy wcisnąć przycisk OK.
Wtedy pokaże się następujący ekran:

BOARD: _
CONTR:

Przed przystąpieniem do gry należy wpisać numer rozdania. W naszym przykładzie gramy rozdania od 10 do 12, wpisujemy zatem 10 i potwierdzamy OK
Często jednak zdarza się, że tacki z rozdaniami są w złej kolejności i tego nie zauważyliśmy, w związku z tym zamiast rozdania 10 wyciągnęliśmy karty z rozdania 12. Najlepiej przed rozłożeniem kart na rękach wpisać numer rozdania które chcemy grać. Pierniczek oczekuje rozdań we właściwej kolejności czyli 10,11,12. Jeśli zamiast 10 wpiszemy 12 to pierniczek wyświetli następujący komunikat:

BOARD OUT OF
ORDER, ACCEPT?

Ten komunikat mówi, że wpisane rozdanie nie jest kolejnym oczekiwanym rozdaniem. Jeśli zamiast 10 chcemy zagrać rozdanie 12 wciskamy przycisk OK, wtedy kursor przeskoczy do drugiej linii CONTR: i możemy zacząć licytację. Po licytacji najlepiej od razu wpisać wylicytowany kontrakt.

Jeśli natomiast chcecie rozegrać właściwe rozdanie czyli 10 wciskacie przycisk CANCEL, przechodzicie do ekranu z numerem rozdania i kontraktem. Wciskacie ponownie przycisk CANCEL, wtedy kursor przechodzi do linijki BOARD i można wpisać właściwy numer rozdania.

Gdy się pomylimy i zamiast numeru rozdania z naszej rundy np 10-12 pomylimy się i wpiszemy 20 wtedy pierniczek wyświetli następujący komunikat:

BOARD NUMER
INCORRECT! R3?

Oznacza on, że podany numer rozdania jest nieprawidłowy dla rundy 1 -  R3 cyfra po R oznacza numer rundy aktualnie granej. Po kilku sekundach komunikat zgaśnie i wtedy należy podać właściwy numer rozdania.

Jeśli podamy numer rozdania który był już rozgrywany, pierniczek wyświetli następujący komunikat:

BOARD ALREADY
  PLAYED! R3

Oznacza on, że podane rozdanie było już rozgrywane. Nie ma możliwości wpisania więcej niż raz wyników dla jednego rozdania. Tym sposobem nie da się również poprawić wyników jeśli zorientowaliście się że zostały one źle wpisane. W przypadku wpisania błędnych danych należy zawołać sędziego. Sędzia ma specjalny klucz sędziowski za pomocą którego może wymazać wynik rozdania z pierniczka i wtedy gracze mogą wpisać właściwy. Sędzia nie wpisuje właściwych wyników, usuwa tylko wyniki błędne.

Ok. jak już poradziliśmy sobie z wpisaniem rozdania, zakończyliśmy licytację warto od razu wpisać wynik licytacji. Najpierw wpisujemy wysokość kontraktu, cyfry 1 - 7, następnie rodzaj kontraktu czy atutowy czy też bez ♣, , , ♠, NT, kontrakt z kontrą (X), rekontrą (XX) i kto jest rozgrywającym N/S lub E/W. Jeśli rozgrywającym jest N wciskamy przycisk N/S raz, jeśli S wciskamy dwa razy. Analogicznie dla E/W.

BOARD: 10
CONTR: 3NT x E

Powyżej widać, że kontrakt to 3NT z kontrą, rozgrywającym jest E. Oczywiście żeby zatwierdzić naciskamy OK. Możemy przystąpić do rozgrywki. Pierniczek wyświetli następujący ekran:

LEAD: _
RESULT:

Z wpisywaniem informacji do pierniczka najlepiej nie czekać do zakończenia rozdania, czyli od razu wpisujemy numer rozdania i kontrakt. Jest jeszcze jedna informacja którą można podać przed końcem rozdania, czyli wist. Wist podajemy w pierwszej lini obok słowa LEAD:. podajemy najpierw wysokość wistowanej karty 2-9 i klawisz 10,J,Q,K,A a następnie kolor ♣, , , ♠. Klawisz 1używamy gdy chcemy wpisać wist z dziesiątki. Zatem nie wpisujemy dziesiątki jako 1 i 0 tylko wciskamy klawisz 10. Oczywiście potwierdzamy wist klawiszem OK. Wtedy kursor zacznie migać w drugiej linii obok słowa RESULT:

LEAD: A
RESULT: _

Widać powyżej, że w naszym przykładzie gracz S zawistował A i pierniczek czeka na podanie wyniku.
Po skończeniu rozdania wpisujemy osiągnięty wynik, jeśli kontrakt został osiągnięty wpisujemy =, jeśli są nadróbki lub niedoróbki to wciskamy + lub - a następnie liczbę.

LEAD: A
RESULT: +1

Powyżej widać, że gracz E wziął jedną lewę więcej niż zakontraktował z W. Po potwierdzeniu wyniku przez naciśnięcie przycisku OK, pierniczek wyświetli następujący komunikat:

Verification by East

Oznacza on, że wynik musi zostać zweryfikowany przez gracza E. 

WAŻNE

Wyniki do pierniczka powinny być wpisywane przez gracza N. Oczywiście na początku nie wszyscy będą biegli w obsłudze pierniczków ale docelowo każdy z nas powinien umieć je obsługiwać. I gdy będzie graczem N wpisywanie wyników nie będzie żadnym problemem. Gracz wpisujący dane do pierniczka po ich wpisaniu musi pokazać dane które wpisał graczowi E lub W i gracze z przeciwnej pary powinni te wyniki zaakceptować.
Ten krok jest bardzo ważny nie z powodu ewentualnych celowych przekłamań. To po prostu podwójna weryfikacja czy wpisany wynik jest prawidłowy i czy nie wystąpiła zwykła, prozaiczna pomyłka. Dzięki temu unikniemy późniejszych poprawek w programie liczącym i zaoszczędzicie sobie oraz sędziemu czasu ;)

Wracając zatem do naszej rozgrywki. Mając na uwadze powyższą uwagę gracz N powinien przekazać pierniczek graczowi E a on powinien zobaczyć następujący ekran:

BOARD 10, 3NTx +1
by East, -950

Czytając linia po lini, gracz E ma potwierdzić że w rozdaniu 10 grany był kontrakt  3NT z kontrą który został wygrany z jedną lewą więcej. Z drugiej linii wynika, że rozgrywającym był E i dostał za to 950 punktów.
Ten minus może być mylący więc wyjaśniam. Wszystkie wyniki przedstawiane na pierniczkach są przedstawiany z punktu widzenia graczy N/S czyli para N/S nie uzyskała 950, zostały one zdobyte przez parę E/W.
Jeśli East zgadza się z przedstawionym wynikiem wciska OK, jeśli zauważy błąd to wciska CANCEL. Wtedy można od nowa wprowadzić wszystkie dane. Gdy ostatecznie potwierdzimy wyniki to wyświetli się komunikat:

Entry completed
Show results?

Pierniczek jeśli chcemy może po skończeniu rozdania wyświetlić osiągnięty wynik procentowy oraz wyniki punktowe pozostałych par grających już to rozdanie. Jeśli chcemy zobaczyć wyniki wciskamy OK, jeśli nie to oczywiście wciskamy CANCEL. Po wciśnięciu CANCEL przechodzimy do rozgrywania następnej rundy. Jeśli wcisnęliśmy OK to zobaczymy ekran podobny do tego:

  1. 3NTx E +1
    -950 = 33% 

Ten ekran pokazuje zdobycz procentową, oczywiście z punktu widzenia N/S oraz osiągnięty wynik. Większość informacji z tego ekranu już znamy, jedyną nową informacją jest 33% oznacza to że za to rozdanie N/S otrzyma 33% natomiast E/W 77%. Po naciśnięciu OK możemy zobaczyć wyniki innych par. Ekran może wyglądać tak:

  1. S 2S = +110
    E* 3NTx +1 -950 

Aktualnie grający stół jest oznaczony *, wyniki są posortowane od najwyższego do najniższego z perspektywy N/S. Gdy jest więcej rozegranych gier w tym rozdaniu można do nich przejść naciskając klawisz OK. 

Po rozegraniu wszystkich rozdań w rundzie zostanie wyświetlony komunikat:

End of round

Nie trzeba nic robić, pierniczek wyłączy się i po naciśnięciu przycisku OK, przejdzie do ekranu startowego nowej rundy.

Po rozegraniu wszystkich rund zostanie wyświetlony komunikat:

End of session

Oznacza to, że pierniczek już nie jest potrzebny, wykonał swoją robotę i można go oddać.

Kilka uwag na koniec

  • wspominałem już o tym ale powtórzę, wyniki do pierniczka wpisuje N (ewentualnie S na początku przygody z pierniczkami), wpisane przez N wyniki powinny być zatwierdzone przez E (ewentualnie W). Żeby uniknąć błędów wyniki powinny być zawsze zatwierdzane przez parę przeciwną
  • gdy macie problemy techniczne z pierniczkami, nie wiecie jak wpisać dane lub wpisaliście błędne dane i nie możecie ich usunąć, wołajcie sędziego. Lepiej wszelkie błędy usunąć od razu niż później po czasie lub zakończeniu turnieju dochodzić gdzie wystąpił błąd. Sędzia ma możliwość wymazania błędnej rundy z piernika i dane te możecie wpisać od nowa.
  • po każdej rundzie wpisujcie dane do pierników. Jeśli tego nie zrobicie i nie skończycie swojej rundy to gracze grający po Was nie mogą rozegrać własnej rundy bo piernik czeka na wyniki Waszej rundy. Grając z piernikami nie da się nie wpisywać do nich danych.